vineri, martie 25

Ce a mai facut Cantea? sau... ce mai face?

Nimic esențial sau mai corect nimic important. Oricum a dispărut de pe bloguri. Nu comenteaza dar se mai uită din cînd în cînd pentru că lucrează. De parcă alții nu o mai fac!
În fotografia alăturată se vede un masiv volum așejat pe biroul meu. Criticul de artă Valentin Ciucă și cu echipa sa: Antoaneta Ciucă, soția sa și directoarea editurii ART XXI, Manuela Oboroceanu - artist plastic, autor de coperți de carte, și... Mihai Cantea, omul care face de toate - fotoreproduceri, procesare, tehnoredactare, întreținere calculatoare și soft, corectură... și ce-o mai fi prin editură de făcut, (oricum o ajută pe doamna Antoaneta la tot ce-i cere), deci criticul de artă s-a hotărît da semneze un DICȚIONARUL ILUSTRAT AL ARTELOR FRUMOASE DIN MOLDOVA - 1800-2010.
Avem aici inventariate cca 1000 de nume, mai mult sau mai puțin celebre dar care au produs sau mai produc opere de artă sau sînt vajnici comentatori ai artelor frumoase. Pînă aici nimic important.
Fac această postare pentru că am reușit să aducem în paginile unui astfel de dicționar și nume ale unor artiști fotografi. Nu este de loc ușor să convingi un critic de artă că totuși și fotografia este și trebuie să fie inclusă în artele frumoase. Tocmai titlul acestui volum a fost definitivat așa pentru că am reușit în demersul nostru. Cred că s-a spart o bucată de gheață chiar dacă nu am inclus decît cîteva nume, e vorba aici și de criteriile autorului care au definitivat lista acceptaților.
Sper să am puterea de muncă și resursele necesare, și acest volum este realizat din resurse financiare proprii, adică nu avem nici un sponsor, pentru a vedea un alt proiect al nostru realizat. Ne mai gîndim și la vîrsta pe care o avem, dar mai rar.
În volum apar numele celor care sînt prin muzee sau colecții, sau au acceptat să ne furnizeze informațiile de care aveam nevoie, iar alții au refuzat pur și simplu să fie semnalați aici, iar despre alții nu am avut date suficiente pentru a scrie macar 2 fraze de comentarii estetice sau critice.
Dar e un început.... cu Violeta Radu, Dușa Ozolin, Eugen Harasim, Marcel Cahniță, Mihai Cantea care au la activ mai mult de 5 expoziții personale deschise în galerii de artă.

5 comentarii:

  1. ...taci ,taci da si cind vorbesti ....! felicitari pentru munca de sisif..!

    RăspundețiȘtergere
  2. dragă
    Fery și celorlalți vizitartori cu ceași dragoste...
    Da... este o muncă uriașă, dificilă și plină de aprecieri pozitive sau negative!
    Eu și Valentin Ciucă mai credem în valoarea cărții mai mult decît în valoarea internetului. Biblioteca și librăria rămîne pentru noi o valoare perenă! Lucrările artiștilor sînt unicate și sînt dreptul unor privilegiați de ale cunoaște. De aceea trebuiesc cărți în multe exemplare cu largă difuzare. După noi, cînd nu vom mai fi rămîn, credem că vor rămîne cărțile. Pentru asta nu putem să nu depunem toate eforturile materiale și intelectuale pentru a le concepe și difuza. Atît cît ne-a mai rămas din vremelnica noastră trecere prin acest spațiu al universului vom face tot ce putem pentru a lăsa celor ce vor veni după noi urme mai mult sau mai puțin apreciate azi. Atîta timp cît pentru mine și mai ales pentru Valentin Ciucă scrisul și imaginea de la antici pînă la contemporani are valoare vom face tot ce putem pentru a lăsa urmașilor noștri gîndurile și aprecierile noastre. Cred că este singurul lucru peren în viața noastră. Dacă societatea de azi nu mai pune preț pe așa ceva nu pot crede că mai cîndva, în istoria viitoare, omenirea nu va realiza importanța actului artistic. Cineva trebuie să consemneze și să își dea cu părerea. În vraiștea și haosul cotidianului cineva trebuie să gîndească ceva mai departe. Eu țintesc și spre o firească așezare a artei fotografice. Sînt voci și la noi dar sînt vocile fotografilor. Vreau și îmi doresc să avem critici și comentatori ai artei fotografice. Oameni așa cum sînt în critica literară sau arta plastică. Noi sîntem creatori de imagini vizibile ai nevăzutului sau văzutului. Ei trebuie să vină și să ne spună dacă dincolo de memoria clipei am realizat și un act artistic, creator de bunuri culturale și artistice perene.
    Nici nu vă imaginați ce înseamnă să obții o imagine acceptabilă pentru publicare astăzi cînd telefonul este confundat cu un aparat fotografic! Nici nu vă imaginați ce înseamnă să retușezi o fotoreproducere la care s-a folosit un bliț încorporat și a trebuit să repictez zona arsă de lumina acelui bliț sau să elimin reflexele inerente pentru o pictură cu pastă pusă cu cuțitul... Dar... este munca mea de care nu mă plîng cînd văd produsul finit și văd un tiraj epuizat în ziua lansării...

    RăspundețiȘtergere
  3. După salvare am observat ceva greșeli. Habar nu am de ce nu îmi pot reedita propriul comentariu. Mai studiez. Pînă atunci scuzele de rigoare!

    RăspundețiȘtergere
  4. Felicitări Mihai și spor la muncă!
    Dacă ai putere e bine :)

    Paște fericit și prin Iași să fie! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai ,

    ..eu cred k este gresita teoria conform careia creatorii lucreaza pentru istorie sau pentru viitor ..! si mai cred k mari nume din creatzia universala ..uitate pe nedrept si prafuite de recunostinta sau nerecunostintza vremurilor ...ramin nume mari ..! niciodata nu am fotografiat decit pentru placerea mea ( sau pentru banii..!) fara sa ma gindesc la ce va fi dupa mine ..! biciuirea egoului cu ce ramine dupa noi ...! interesant ..!
    mai cred k daca ziarele si revistele au disparut in proportzie de peste 70 % nimeni nu poate macar banuii directzia de urmat ...!
    sa nu mai vorbesc de utilizatori ...de cultura generala dublu click google ..! educatia si formarea ...fara studiu este o gluma ..!
    felicitari pentru realizare si te rog sa ma crezi k apreciez fiecare postare a ta ..!

    RăspundețiȘtergere